måndag 11 januari 2016

Årets första halvmara är genomförd!

I mitt tidigare löparliv har första halvmaran alltid avnjutits tidigast i maj i då Kungsholmen Runt går. Men nu är det andra tider! När jag såg  möjligheten att testa distansen på Stadion Maraton så kände jag att det borde ju funka. Loppet går dessutom på en bana som är 1,5 km per varv -d v s 14 varv för att komma upp i halvmaradistansen.  Bra träning för såväl ben som pannben med andra ord!

De faktorer som gjorde loppet lite extra slitigt var denna dag:
1. Snömodd - som kändes väldigt halkig - Icebugsen funkar som bäst när det är isigt - nu blev det stundtals som att springa i sand..
2. Temperaturen på ca -7C grader. Efter en dryg timme kändes bakpartiet lätt frostskadat..

Faktorer som gjorde loppet lite lättare denna dag:
1. Andra löparkompisar som var med och hejade på när vi möttes på banan!  Det bästa med varvlopp är att man har bra kontakt med de andra deltagarna.
2. Depån vid varvningen - här serverades varm sportdryck, Coca-cola, godisbilar, choklad, jordnötter med mera.. Bra mums är viktigt vid monotona aktiveter!

Hur det gick med löpningen då? Jo, jag tog mig i mål på ca 2:13 vilket är en bra tid för mig med tanke på underlaget. Första milen gick på ganska prick en timme men sen sjönk farten något. Mentalt jobbigast var sträcka mellan 12 km och 16 km - vilket är lite tidigare än vad den brukar vara på exempelvis Stockholm Halvmarathon - men det kan ju också ha att göra med att jag i inledningen sprang något snabbare än vad jag brukar. Man är ju alltid piggast i början..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar